Kłodzko - www.klodzko.pl

WoW
Wrocławski Teatr Pantomimy
projekt ZAPROŚ NAS DO SIEBIE
10 października 2023
koncepcja, reżyseria, choreografia: Marta Wołowiec
kreacja, performans: Marta Wołowiec, Tomasz Pomersbach
dramaturgia: Janusz Orlik
muzyka: Wojciech Kiwer
reżyseria świateł: Klaudia Kasperska
kostiumy: Dominik Więcek
PRODUKCJA: PRZESTRZENIE SZTUKI TANIEC 2023, WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY
W czasach mroku i niepokoju zastanawiamy się nad tym, czym jest przyjemność – przyjemność w życiu, przyjemność z tańczenia czy oglądania tańca. Twórców inspiruje fenomen choreomanii – tanecznej plagi, która przez ponad dziesięć wieków pojawiała się w różnych miejscach Europy. Mania tańczenia na ulicach zgromadziła setki osób we wspólnym szalonym tańcu do wycieńczenia, do utraty przytomności, a czasem – do utraty życia. Do dziś przyczyny tych ekstatycznych ruchów kojarzone są albo z nieświadomym zażyciem psychodelików, w postaci zatrucia sporyszem, grzybem żerującym głównie na trawach i zbożach, albo z chorobą zwaną pląsawicą. Jedna z teorii podaje także, że bezustanny taniec był skutkiem załamania nerwowego, którego przyczyną miał być specyficzny czas pełen zaraz, wojen i katastrof naturalnych.
godz. 11.00 bilety w cenie 10 zł, kasa KOK i biletyna.pl
warsztaty z twórcami /łapcie miejsca, obowiązują zapisy/: galeria@biuro-kluska godz.18.00 bilety w cenie 20 zł, ulgowy 10 zł dla uczniów, studentów i seniorów, kasa KOK i biletyna.pl

 

WOLNE CIAŁA
Teatr Polska
reż. Marta Ziółek
13 października 2023, godz. 18.00
To transowa podróż rozpoczynająca się od rebelianckich, tricksterskich gestów i teatru pamięci indywidualnych ciał. Taneczny krąg staje się przestrzenią poruszania emocji, celebracji władzy ciał i władzy nad ciałami. Hybrydowa sceniczna forma otwiera się na groteskę, a tragedia i komedia łączę się ze sobą. Oddając się wirowi społecznych tańców, ciała zmieniają się we wspólnotowym, uzdrawiającym doświadczeniu. Przy dźwiękach granej na żywo muzyki perkusyjnej WOLNE CIAŁA grzmią, wibrują
i dźwięczą. Zanurzone w intensywności choreografii oddają się przestrzeni, poszerzają granice własnej skóry, zwiększają swoją skalę. WOLNE CIAŁA uaktywniają polityczną siłę cielesnej mobilizacji płynącej
z lędźwi i kropel potu. W rytmie transowej perkusji przywołujemy taniec, który nawiedza i transformuje nasze ciała. Nasz indywidualny demoniczny cień spotyka się w kolektywnym zgromadzeniu, by poprzez wspólny ruch karmić to, co w nas samych budzi lęk. Jesteśmy w otwartości doświadczania, w poruszeniu
i pożądaniu, w nagłej zmianie wyrazu twarzy, w załamaniu się języka i głosu. Śmiech i płacz upodabniają się do siebie. Ostatecznie wybieramy śmiech, ekstrawagancką, irracjonalną, niepohamowaną siłę, która, jak pisał Nietzsche, igra ze wszystkim, co dotąd święte, z dobrym, nietykalnym, boskim.
Bilety: od 20 zł Kasa KOK i biletyna.pl

 

KAFKA: [tekst urywa się]
Teatr Polska
12 listopada 2023, godz. 19.00
Jakiego Kafki dziś potrzebujemy? Być może takiego, który leżąc pod gruzami, wolną ręką zapisuje, co pod nimi widzi. Bo widzi inaczej i więcej od innych. „Jest przecież tym – czytamy w Dziennikach – który umarł za życia i który właściwie pozostał przy życiu”. W jego obserwacjach znajdziemy z jednej strony poczucie zagubienia kogoś, kto stracił swój kompas. Z drugiej – nie dającą się stłumić wesołość człowieka, który wie, że nie ma już nic do stracenia.
Ale jest tam coś jeszcze, w tych zapiskach spod gruzów: brak definitywnych zakończeń. Twórcy spektaklu uznali ten brak nie za porażkę, lecz szansę. Zwrot „[tekst urywa się]” zaprasza przecież także do tego, by pod gruzami rozpadającego się świata dostrzegać ślady małej, niedorzecznej nadziei.
Spektakl składa się z poruszających, mniej znanych tekstów Franza Kafki, którego setna rocznica śmierci przypada w 2024 roku.
Po spektaklu możliwość organizacji spotkania z twórcami – aktorami jak i konsultantem literackim spektaklu.
Bilety: od 20 zł Kasa KOK i biletyna.pl

EDITH i MARLENE
Teatr Miejski w Nysie
18 listopada 2023, godz. 18.00
To błyskotliwie skonstruowana teatralna opowieść o wieloletniej przyjaźni dwóch niezwykłych kobiet, wybitnych legendarnych artystek – Edith Piaf i Marleny Dietrich. Obie te tak różne osobowości łączyła miłość do sceny i uwielbienie fanów.
Tekst Evy Pataki to biografie obu gwiazd z iskrzącymi dialogami, namiętnymi scenami będącymi pomostem między piosenkami z repertuaru tych dwóch wielkich artystek.
Właśnie piosenki stanowią o sile tego spektaklu. W wyjątkowym wykonaniu Karoliny Hozer (Edith Piaf) oraz Patrycji Kotlarskiej (Marlene Ditrich) usłyszymy kilkanaście z nich.
Zabrzmią między innymi: „Akordeonista”, „La vie en rose”, „Padam, padam”, „Milord”, „Mon Dieu”, „Tłum” czy „Gdzie są kwiaty z tamtych lat”…
W spektaklu wystąpi zespół 12 aktorów. Podczas spektaklu śpiewającym aktorkom towarzyszyć będzie Zespół Instrumentalny Tomasza Wojdyły.
Bilety: od 70 zł Kasa KOK i biletyna.pl

 

40 LAT PRACY ARTYSTYCZNEJ ZBIGNIEWA ZAMACHOWSKIEGO
Recital
19 listopada 2023, godz. 16.00
Autorski recital aktora teatralnego i filmowego Zbigniewa Zamachowskiego to spotkanie z piosenką aktorską w znakomitej interpretacji. Talent muzyczny aktora wraz z perfekcyjną techniką i kulturą wokalną sprawiają, że wykonywane piosenki na długo zostają w pamięci.
W koncercie znajdują się autorskie utwory Zbigniewa Zamachowskiego (między innymi Credo życiowe,
W małym miasteczku) oraz oryginalne interpretacje piosenek znanych twórców: Wasowskiego, Przybory, Młynarskiego, Korcza, Dębskiego, Satanowskiego, Stachury, Bukartyka i wielu innych. Wykonawca śpiewa również utwory pochodzące z przedstawienia Teatru Syrena – Zamach na MoCarta, a więc przede wszystkim przebój radiowej „Trójki” – Kobiety jak te kwiaty.
Zbigniewowi Zamachowskiemu towarzyszy w programie pianista, kompozytor i aranżer – Roman Hudaszek.
Bilety: od 90 zł Kasa KOK i kulturairozrywka.pl

 

PODRÓŻ DO BUENOS AIRES
Gabriela Muskała
reż. Marian Półtoranos
20 listopada 2023, godz. 18.00
To opowieść o utracie pamięci. Walerka w tragikomicznych monologach próbuje uchwycić sens życia, które rozpada się we wspomnieniach, osuwa w coraz większy absurd. Patos miesza się z bluźnierstwem. Nie pomoże ani modlitwa ani mity narodowe, w których emerytowana nauczycielka polskiego znajdowała kiedyś oparcie.
Historia jednostkowego losu staje się na naszych oczach historią o nas wszystkich.
Siła rażenia osobowości aktorskiej, jaką jest Gabriela Muskała, sprawia, że publiczność przestaje myśleć
o świecie poza salą teatralną. Tak, jakby ten, który tka aktorka, był jedynym istniejącym.
Historia Walerki została spisana przez duet siostrzano-dramatopisarski w osobach Gabrieli i Moniki Muskały, pod pseudonimem Amanita Muskaria (muchomor czerwony). Nie jest tajemnicą, że autorki czerpały z dobrze im znanej historii. Inscenizacyjne ujęcie jednego ze speców od monodramtycznej formy, Mariana Półtoranosa, dopełniło dzieło. Powstał teatr totalny – choć jednoosobowy.
Bilety: od 50 zł Kasa KOK i biletyna.pl
Wybrane nagrody za monodram:
NAGRODA GŁÓWNA na 7 Międzynarodowym Festiwalu Monodramów THESPIS w Kilonii Niemcy
I NAGRODA na III Międzynarodowym Festiwalu Jednego Aktora „MonoBaltija” w Kownie
NAGRODA AKTORSKA dla Gabrieli Muskały za rolę Walerki w spektaklu Podróż do Buenos Aires na
42. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych
GRAND PRIX I NAGRODA POLSKIEGO RADIA we Wrocławiu na 36. Wrocławskich Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora
NAGRODA AKTORSKA na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy
NAGRODA MINISTRA KULTURY na ogólnopolskim konkursie ministerstwa kultury na wystawieniw polskiej sztuki współczesnej

… zamiast fizycznej obecności starości jest jej metafora. Gabriela Muskała nie udaje staruchy – jest rumianą młodością, krucha i spłoszona w gestach. I jest to wielkie odkrycie inscenizacyjne…
Łukasz Drewniak,Przekrój

…Gabriela Muskała dokonała rzeczy dziś dość niespotykanej: potrafiła zahipnotyzować widownię losami swej bohaterki do tego stopnia, że można było odnieść wrażenie, iż odbywa się jakaś zbiorowa, dotycząca niemal wszystkich widzów, psychodrama polegająca na odsłanianiu wspólnej tajemnicy…
Andrzej Lis, Teatr

…Połączenie świetnego dramatu z wybitnym rzemiosłem aktorskim poprowadzone przez myślącego reżysera stworzyło monodram, który zaprzecza tezom słabej kondycji polskiego teatru…
Paweł Korab, Przegląd Kulturalny

…W ponad godzinnym monologu Gabriela Muskała przedstawia proces rozsypywania się świadomości bohaterki, zamierania jej świata, stopniowej atrofii pamięci. Przedstawia przejmująco – właśnie dlatego,
że niedosłownie, bez postarzania młodej twarzy i prowokowania zbyt łatwych wzruszeń. (…) Cały ów work in regress (jak określono rzecz w podtytule) pokazany zachwycająco misternie i konsekwentnie; właśnie precyzja scenicznej relacji skupia uwagę widowni niczym kryminał. Mądry, dojrzały spektakl w reżyserii Mariana Półtoranosa…
Jacek Sieradzki, Polityka

GABRIELA MUSKAŁA – aktorka, dramatopisarka, scenarzystka, reżyserka. Absolwentka i wykładowczyni łódzkiej PWSFTviT. Od 2019 związana z Teatrem Narodowym w Warszawie. Gościnnie gra też
w warszawskich Och Teatrze i Teatrze Garnizon Sztuki. Laureatka wielu aktorskich nagród, m. in. czterech teatralnych Złotych Masek, filmowego Orła oraz głównej nagrody na FPFF w Gdyni. Uznanie środowiska filmowego i zainteresowanie widzów przyniosły jej m.in. filmy: „Fuga” w reż. A. Smoczyńskiej (Muskała jest autorką scenariusza), „7 uczuć” w reż. M. Koterskiego, czy „Moje córki krowy” w reż. K. Dębskiej. Jest autorką 5 sztuk, napisanych wspólnie z siostrą Moniką Muskałą pod pseudonimem Amanita Muskaria. Niebawem odbędzie się premiera jej filmowego debiutu reżyserskiego, do którego również napisała scenariusz.

 

JESZCZE TYLKO TRZY RAZY
Wrocławski Teatr Pantomimy
projekt ZAPROŚ NAS DO SIEBIE
Wojciech Furman
21 listopada 2023, godzina 18.00
choreografia i wykonanie: Wojciech Furman
kompozytor: Michał Strugarek
kostiumy: Dominik Więcek
dramaturgia: Justyna Tomska
reżyseria światła: Paweł Murlik
scenografia: Łukasz Dziedzic
wykonanie misy: Bartosz Korniejenko – WOODZKI MEBEL
PRODUKCJA: PRZESTRZENIE SZTUKI TANIEC 2023, WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY
Przedstawienie inspirowane osobistymi doświadczeniami autora, który zmagał się z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi (OCD). OCD to pułapka, w której perfekcyjnym rozwiązaniem problemu (obsesji) wydaje się działanie (kompulsja) – karmiące potwora wciąż dopominającego się o więcej. Potwora, który pożera ciało, głowę, relacje, pasję i pracę.
Twórcy chcą wyciągnąć ze społecznej szuflady temat tej cichej i wstydliwej choroby, jaką są zaburzenia obsesyjno-kompulsywne oraz rzucić światło na jej naturę. OCD niesłusznie redukowane jest do równego układania rzeczy, czy częstego mycia rąk, co prowadzi do głębokiego niezrozumienia samej choroby, a przede wszystkim zmagających się z nią osób. OCD to choroba, o której warto mówić i leczyć ją, ponieważ można się z tej klatki wydostać.
W przedstawieniu ważną funkcję będą pełniły również rekwizyty. Odważna i przemyślana praca z rekwizytem to silne i cenione zjawisko na światowej scenie tańca współczesnego, wymagające od performera wysokich kompetencji fizycznych. Mimo swojej atrakcyjności, zjawisko to nie doczekało się jeszcze swojej wyraźnej reprezentacji na polskiej scenie tańca.
Bilety: 20 zł/10 zł młodzieżowy kasa KOK i biletyna.pl

 

Projekt teatralny TEATR MIASTA KŁODZKA
EMIGRANCI/TKI w oparciu o tekst Sławomira Mrożka
Reżyseria: Michał Nocoń
Obsada: AA: Joanna Półtoranos
XX: Joanna Załucka
Scenografia, oprawa dźwiękowa: Michał Nocoń
24 listopada 2023, godz. 18.00

Spektakl “Emigranci“ Sławomira Mrożka to zapis zdarzeń i historii dwoch emigrantow, dziejąca się “gdzieś w świecie” w wieczór sylwestrowy.
Sztuka napisana w roku 1974 jest, pomimo upływu czasu, sztuką niezwykle współczesną, dotyczy bowiem nie treści zawartych w jej semantycznym znaczeniu lecz symbolu EMIGRANTA, który z sobą niesie. Symbolu niezwykle żywego i aktualnego w naszym współczesnym świecie.
Konfrontacja postaci AA i XX ma wszystkie cechy zderzenia subkultur. W swojej sztuce Mrożek pokazuje oba warianty; sytuację dysydenta i „czarnego“ robotnika. Element ten jest coraz częstszy we współczesnej Europie i jej problemach z „otwarciem“. Sytuacje zwiaząne z napływem cudzoziemców poszukujacych azylu, a tym samym wywołanie sytuacji „zagrożenia“ dla społecznej stabilizacji, są elementem w znacznym stopniu determinującym rozwój naszego starego kontynentu.
Paradoks projektu TEATR MIASTA KŁODZKA
Spektakl “Emigranci” Mrożek napisał dla dwóch aktorów. Role AA i XX grali wyłącznie meżczyźni. Nasz projekt z obsadą głównych ról przez kobiety jest próbą odpowiedzi na wyzwania i zmiany w społeczeństwie, jakie niosą za sobą łamanie stereotypów i ewolucja w kategoriach równouprawnienia. Pojęcie emigracji było “zarezerwowane” wyłącznie dla mężczyzn. To mężczyzna wyjeżdżał za granicę by utrzymywać rodzinę w kraju, dla niego było zarezerwowane określebnie EMIGRANT. Czas weryfikuje jednak rzeczywistość. Jak sami możemy się przekonać wydarzenia na Ukrainie stworzyły rzeczywistość emigracyjną składającą się z kobiet (i dzieci). Kobieta emigrant lub emigrantka to próba przybliżenia tego faktu widzowi, właśnie za pomocą tekstu “męskiego” Mrożka.
Bilety: 15 zł kasa KOK i biletyna.pl

Joanna Półtoranos – aktorka Teatru KO-KU, wieloletni instruktor teatralny w Kłodzkim Ośrodku Kultury. Uzyskała szereg indywidualnych nagród i wyróżnień za reżyserię i przygotowanie do konkursów oraz uczestniczyła w nagrodach zbiorowych.

Joanna Zalucka – rodowita Kłodzczanka, magister sztuki, aktorka Teatru KO-KU, wieloletni instruktor teatralny w Kłodzkim Ośrodku Kultury. Reżyseruje spektakle i prowadzi zajęcia z podstaw technik aktorskich.

Michał Nocoń – aktor, reżyser teatralny, psycholog, pedagog, dziennikarz. Pomysłodawca i inicjator powstania na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie Studium Dziennikarskiego. Od roku 1982 do 1988 aktor krakowskiego teatru K.T.O. Od roku 1988 wykładowca na Uniwersytecie w Kolonii/Niemcy. W roku 1992 założył studio teatralne – Actors Studio Pulheim e.V. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma międzynarodowymi placówkami kształcenia aktorów, min. krakowską Państwową Wyższą Szkoła Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Arden School of Theatre Manchester/Anglia, Centre de Formación Teatral El Galliner Girona/Hiszpania, jak również wybitnymi polskimi aktorami i pedagogami teatralnymi.

 

KONCERT W CIEMNOŚCI
ARTur Moon
26 listopada 2023, godz. 19.00
Wielodoznaniowe Wydarzenie Muzyczne
Autorski projekt awangardowego kompozytora młodej generacji to twórczość, jakiej wielu widzów nie miało jeszcze okazji poznać. Jest to wydarzenie wielowymiarowe, które angażuje wszystkie zmysły swoich odbiorców. Stwarzana jest przestrzeń, która umożliwia smakowanie dźwięków, widzenie emocji, a także doznania zagłębienia się we własny, niezwykle obfity świat emocji i uczuć.
To niezwykły projekt muzyczny, który proponuje nową estetykę słuchania. Muzykę słyszymy, czujemy oraz widzimy. A co by się stało, jakbyśmy wyłączyli zmysł widzenia i zaczęli polegać tylko na zmyśle słuchu, który całkowicie oddałby się muzyce? Na te i wiele innych rodzących się pytań odpowiedzą sobie uczestnicy będąc częścią tego koncertu.
Leczenie dźwiękami
Sztuka improwizacji artystycznej wprowadzi widzów w przestrzenie ciemności i doznań na wielu poziomach indywidualnego przeżywania. W ten magiczny świat zabierze nas ARTur Moon – jeden
z najbardziej utalentowanych i poszukiwanych pianistów młodej generacji. Właśnie wrócił
z międzynarodowej trasy po m.in. Indiach, Meksyku czy Los Angeles. Wykorzystuje Wszechświat jako inspiracje do pracy twórczej.

Niespotykana nigdzie indziej forma
Koncert jest wynikiem ewolucji artystycznej samego autora, a także jego relacji z odbiorcą, z którym wchodzi w niezwykle bliską relację.
Niezależnie od tego, jakie doświadczenia przynosi ze sobą na to wydarzenie muzyczne słuchacz, otrzymuje on zaproszenie do smakowania wielowymiarowych przestrzeni wewnętrznych na swój własny sposób. Wynikiem takiego spotkania z kompozycjami muzycznymi może być wewnętrzna podróż pozostawiająca widza w uczuciu spójności ze sobą samym i otaczającym go wszechświatem.
Podróż w głąb
Wibracje tkane klawiszami fortepianu przypominają o tym, że sztuka faktycznie uzdrawia.
“Koncert w Ciemności” jest zaproszeniem do niesamowitej przygody wewnętrznej, która może stać się remedium na wyzwania codzienności.
Uwolnij się od stanów apatii, rezygnacji, depresji i przygnębienia. Odzyskaj harmonię.
Bilety: od 119 zł Kasa KOK i biletyna.pl

Polecamy w serwisie

informacja o dofinansowaniu z UE

Projekt "Budowa innowacyjnych e-usług w Gminie Miejskiej Kłodzko" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 oraz budżetu Gminy Miejskiej Kłodzko

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.